Propozycje zabaw i ćwiczeń wspomagających rozwój mowy
Mowa stanowi bardzo istotną rolę w życiu człowieka. Jest przede wszystkim środkiem komunikacji międzyludzkiej, który ułatwia poznanie świata. Dziecko poznaje świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia, obawy i pragnienia. Szczególną rolę odgrywa w życiu dziecka, przed którym stoi wyzwanie rozpoczęcia nauki w szkole. Dlatego jak najszybciej należy zwrócić uwagę na to czy rozwój mowy naszego dziecka przebiega prawidłowo i w razie wątpliwości zasięgnąć porady u logopedy.
Poniżej przedstawię propozycje ćwiczeń i zabaw, które można stosować u dzieci ze stwierdzonymi zaburzeniami mowy, aby wspomóc pracę logopedy, a także u pozostałych dzieci w ramach profilaktyki (doskonalenie wymowy już ukształtowanej).
Oto po kilka przykładów ćwiczeń i zabaw:
Ćwiczenia oddechowe:
- zabawa w wiatr - dmuchanie na różne przedmioty, np.: skrawki papieru, kulki z waty, piórka, piłeczki, wiatraczki,papierowe łódeczki na wodzie,
- zabawy z użyciem słomki do napojów, np.: “gotowanie wody” czyli dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie, przysysanie lekkich przedmiotów i przenoszenie ich w ten sposób w inne miejsce, np. przenoszenie listeczków na drzewko
- zabawy z wykorzystaniem różnych przedmiotów, np.: nadmuchiwanie balonika, granie na flecie, harmonijce ustnej,
- chuchanie na zmarznięte ręce, zdmuchiwanie pyłku z rąk, wąchanie kwiatków, czyli długi wdech, zatrzymanie, powolny wydech.
Ćwiczenia oddechowo – fonacyjne:
- śpiewanie prostych znanych piosenek lub improwizowanie własnych,
- zabawy ze spółgłoskami, np.: naśladowanie odgłosów otoczenia – szumiący wiatr: szszszszsz..., szeleszczące liście: sz, sz, sz, sz, syczący wąż: sssssssss.....,
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:
- “jadące koniki po ulicy” – kląskanie językiem o podniebienie,
- "parskanie konia" - parskanie wargami,
- masowanie językiem policzków od wewnątrz przy zamkniętych ustach,
- "śpiący lew" - szerokie ziewanie,
- "przesyłanie buziaczków" - usta w dzióbek, mocne cmokanie,
- "malowanie sufitu" - koniuszkiem języka od górnych zębów do podniebienia miękkiego i z powrotem, przy szeroko otwartych ustach,
- “dmuchanie baloników” - nadymanie policzków, przepychanie powietrza z lewego do prawego policzka,
Ćwiczenia słuchowe:
- rozpoznawanie odgłosów z otoczenia
- zabawa w odnajdywanie ukrytego grającego przedmiotu
- rozpoznawanie początkowej lub końcowej głoski w wyrazach
- zabawa w szukanie rymów do danego wyrazu.
Zabawy te i ćwiczenia można prowadzić w różnorodnych sytuacjach w domu czy na spacerze. Należy prowadzić je zawsze w formie atrakcyjnej dla dziecka i dostosowanej do jego wieku.
Opracowanie:nauczyciel i logopedamgr Ewa Drzewińska
Literatura:
Balejko A. Jak usuwać wady mowy. Białystok 1993, Wydawnictwa Logopedyczne
Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1994, WSiP
Kozłowska K. Wady wymowy możemy usunąć. Kielce 1998, Wyd.Ped.ZNP
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2021-01-13 |
Data publikacji: | 2021-01-13 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Ewa |
Liczba odwiedzin: | 2845 |