Przedszkole Publiczne nr 52 "Pod Topolą" w Szczecinie
Zabawy i ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania
Zabawy i ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania:
1 .Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową:
-Składanie pociętych obrazków, figur, pocztówek (od prostych dwuczęściowych do skomplikowanych puzzli) według wzoru i z pamięci;
-Dopasowywanie części obrazków do całości;
-Wskazywanie różnic między dwoma obrazkami;
-Wyszukiwanie szczegółów na obrazku, np. określonych figur geometrycznych;
-Uzupełnianie rysunku brakującymi elementami;
-Dobieranie par takich samych obrazków (popularne gry „Memo”);
-Układanie historyjek obrazkowych i opisywanie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń
-Domina obrazkowe, literowe, sylabowe, wyrazowe;
2. Ćwiczenia wspomagające rozwój motoryki dużej:
-Chodzenie i bieganie po drodze równej i z przeszkodami (tory przeszkód);
- Podskoki obunóż i na jednej nodze, pojedyncze i w seriach, przeskakiwanie przez przeszkody (obunóż), skoki na skakance;
- Czołganie się, chodzenie na czworakach (zabawy naśladowcze), przechodzenie przez obręcz;
–Zagadki pantomimiczne naśladujące codzienne czynności lub zawody (np. jazda rowerem, samochodem, mycie się, „zgadnij, jaki to zawód” np. kierowca, malarz, fryzjer, informatyk itp.);
-Ćwiczenia równoważne – chodzenie po desce, ławeczce, narysowanej ścieżce;
-Ćwiczenie płynności ruchów: naśladowanie lotu ptaków, przechodzenie pomiędzy gałęziami drzew (ruchy rozgarniające rąk) itp.
-Podrzucanie, łapanie, odbijanie piłki, rzuty do celu, skoki z piłką trzymaną między kolanami, zabawy grupowe z piłką;
-Chodzenie na palcach, piętach, zewnętrznych i wewnętrznych krawędziach stopy;
-Rzucanie do celu przed siebie, za siebie (ręką lewą i prawą);
-Podawanie piłki górą do partnera i odbieranie dołem lub podawanie prawą stroną a odbieranie lewą;
3. Ćwiczenia grafomotoryczne:
- Rysowanie patykiem na piasku;
- Mazanie po papierze zmoczonym w farbie palcem;
- Odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stopy;
- Obrysowywanie dłoni i stóp;
- Rysowanie wg szablonu;
- Rysowanie według poleceń: w górę, w dół, na środku, itp.;
- Rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach;
-Dopełnianie rysunku figur geometrycznych – dorysowywanie brakującej części, np.: niepełnego kwadratu;
- Rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych na gładkiej kartce, a następnie w liniaturze zeszytu;
- Wypełnianie obrazków, szablonów przez łączenie punktów, zamalowywanie oznaczonych pól, zakreskowywanie, wyklejanie, itp.;
- Rysowanie szlaczków rozpoczętych od lewej strony;
- Kreślenie linii pionowych (z góry w dół) i poziomych (z lewej do prawej);
- Ćwiczenia w rysowaniu okręgów i spirali w obu kierunkach;
- Zamalowywanie obrazków;
-Kalkowanie
4. Ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową:
- Zabawy z piłką, balonem, woreczkiem... – podrzucanie, łapanie, toczenie;
-Ubieranie się, rozbieranie, układanie ubrań, przenoszenie ich;
-Rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy zmysłu dotyku;
-Dopasowywanie elementów o tych samych kształtach;
-Odtwarzanie wzorów z pamięci (z różnego rodzaju materiałów – klocków, patyczków, ilustracji, stempli);
5. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową:
- Wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych, dochodzących z otoczenia
-Rozpoznawanie osób po głosie, zabawy typu; „Zgadnij kto teraz mówił”
- Wysłuchiwanie zmian w tempie i głośności wydawanych, słyszanych dźwięków,
- Wysłuchiwanie i wyklaskiwanie usłyszanego rytmu,
- Wyodrębnianie zdań w mowie , określanie ilości zdań w opowiadaniu,
- Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu, dobieranie par rymujących się wyrazów,
- Wyróżnianie głosek na początku i na końcu wyrazu; dziecko otrzymuje obrazki, które ma dobrać w ten sposób, aby głoska kończąca nazwę pierwszego obrazka, była jednocześnie głoską rozpoczynająca nazwę innego - następnego, np. ul –lis –sklep –pomidor –rak itp.;
6. Ćwiczenia rozwijające pamięć wzrokową:
-Pokazywanie dziecku obrazka przez ok 30 sekund, by zapamiętało jak najwięcej szczegółów, schowanie go i zadawanie pytań do niego (sprawdzające ilość zapamiętanych rzeczy
- Różnego rodzaju gry „Memo”
-Przedstawienie dziecku dwóch prawie identycznych rysunków, w których dziecko ma odnaleźć różnice i zaznaczyć bądź dorysować je
-„Puzzle” – dziecko przygląda się rysunkowi, który następnie rozcina się na kilka części, miesza je, a dziecko układa go według tego, co zapamiętało.
7. Ćwiczenia rozwijające pamięć słuchową:
-Powtarzanie dziecku 10 razy pewnej sekwencji słów którą następnie odtwarza dziecko w tej samej kolejności.
-Opowiadanie dziecku historyjki (z prośbą o uważne przysłuchiwanie się). Po wysłuchaniu całego opowiadania dziecko odpowiada na pytania do usłyszanej historyjki.
-Wystukiwanie dziecku pewnego rytmu, który ono następnie powtarza.
-Wydawanie dźwięków prostymi instrumentami, które dziecko ma za zadanie zidentyfikować i powiedzieć, w jakiej kolejności były odtwarzane.
-Odtwarzanie nagranych odgłosów zwierząt które dziecko rozpoznaje i mówi, w jakiej kolejności wystąpiły.
- Opowiadanie treści usłyszanych bajek
-Nauka na pamięć krótkich wierszyków
- Nauka na pamięć rymowanek
8. Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi:
- Wskazywanie dodatkowego i zbędnego słowa w tekście
- Rysowanie przez kalkę, by jak najdokładniej odtworzyć postać lub cały rysunek
- Zadanie, w którym dziecko z ciągu liter musi odszyfrować wyraz,
9. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni
- Zabawy przed lustrem, wskazywanie i nazywanie części ciała;
- Dotykanie różnych części ciała np. dotknij brody, ucha, brzucha itp.
- Poruszanie wskazaną częścią ciała np. poruszaj głową, nogą, pomachaj ręką;
- Pokazywanie części ciała z określeniami: - na górze mam głowę, włosy … Co masz na górze? - zadaniem dziecka jest wskazać i nazwać co ma na górze, na dole mam nogi, stopy … z przodu mam twarz, oczy, brzuch, kolana …z tyłu mam plecy, pupę …. „tu mam bok” - Co masz z boku? - zadaniem dziecka jest wskazać i nazwać co ma z boku - uszy, ręce;
- Ćwiczenia ruchowe z użyciem określonych przyimków (na, pod, za, obok itp.) - kładziemy ręce na głowie, ramionach; wyciągamy ręce przed siebie, chowamy ręce za siebie; kładziemy ręce obok (w siadzie skrzyżnym), wyciągamy nogi przed siebie itp. (w siadzie skrzyżnym);
- Ćwiczenia w różnicowaniu prawej i lewej strony - na początku można założyć dziecku frotkę, np. na prawy nadgarstek, lub dwie kolorowe frotki np. frotkę czerwoną na lewy, frotkę żółtą na prawy; jeśli dziecko ma kolor z różnicowaniem strony to odwoływać się do koloru frotki np. podnieś prawą rękę do góry - kolor żółty;
- Rzucanie piłki i nazywanie kierunku: góra, dół, przód, tył, bok;
Opracowała Anna Skonieczna
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2020-11-07 |
Data publikacji: | 2020-11-07 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Ewa |
Liczba odwiedzin: | 7816 |